Du er her:
  • Nyheter
  • Aning av Marianne Broch og Stig Marlon Weston

    i Kunstsalen, Lørenskog Hus
    Velkommen til åpningen
    lørdag 7. april 2018 kl. 13.00
     

    Lett servering på åpningsdagen.

    Utstillingen vises:
    lørdag 7 . april til søndag 2 9 . april 2018.

    Åpningstider:

    Mandag til torsdag kl. 12:00-20:00.
    Fredag, lørdag og søndag 12:00-16:00.

    Aning

    Marianne Broch
    Treskulpturer og installasjoner

    Stig Marlon Weston
    «Holt»-filmfotogrammer

     

    Marianne Broch

    Født i 1957, bor og arbeider på Sundvollen i Hole.
    Hun har en lang og allsidig utdannelse. Har hatt en rekke separatutstillinger og har deltatt på
    mange gruppeutstillinger m.m. – se hjemmesiden www.mariannebroch.no
    I Kunstsalen, Lørenskog hus viser hun treskulpturer og installasjoner

    Aning

    Marianne Broch tar oss med inn i begrepet aning både fysisk og mentalt og lar oss kjenne på
    vår sårbarhet og styrke i møte med naturen.

    Inspirasjonen ligger i vår naturlige tilhørighet til det opprinnelige og livet selv.
    I hverdagen under vedhogst, sanking, i det daglige arbeid, i menneskemøter og på vandring.
    En vandring ute i naturen, men også i selve menneskesinnet.

    Arbeidet med installasjonene og skulpturene er basert på kontrast – både i tekstur og innhold
    ved hjelp av naturens materialer tre, stein, planter og blod i tillegg til egen kropp. Med fysisk
    kraft blir steinene båret og store stokker slept til bearbeiding med motorsag og kniv.
    Motorsagen skaver rått og høylytt av lag på lag, setter merker underveis, det går innover, inn
    til kjernen, og der, varsomt, avdekkes den indre sannheten. Der inne bor sårbarheten, men
    også roen, hvilen og beskyttelsen som i en hule.
    Med kroppen selv som stempelpute setter den sin signatur av hudløse avtrykk i blod på
    flortynn gas.

    Vandring, å ubeskyttet finne en sti mot det man aner og søker. Et liv i vekst. Vandringsstaven,
    en følgesvenn? Hva går jeg fra? Hva søker jeg? Kan jeg støtte?
    I kulen finner vi frøets form, en ansats til liv, den universelle opprinnelsen. Bærer vi den i
    oss? Går vi fra den?

    Stein – En støttende grunnmur av brudd og biter
    Tre – Monumentalt massivt med skjøre kvister. Sarte figurer i formbar tremasse.
    Tang – En fornemmelse av havet, livets tidløse opprinnelse.
    Gas – Vagt, perforert, gjennomsiktig som varsomt svøper og beskytter.
    Blod – Vår ultimate sårbarhet og samtidig selve livskraften.
    Sårbarheten i styrken. Styrken i sårbarheten.
    Vi fornemmer noe foran, noe bak, under, inni?
    En aning av mer enn det vi ser.

     

    Stig Marlon Weston

    Født 1974, er fotograf.
    Han har hatt mange separatutstillinger og gruppe- og kollektivutstillinger – se hjemmesiden hans
    www.weston.no

    Det primordiale landskapet
    Jeg bruker kameraløse film-fotogrammer til å fange avtrykk av lys og skygger fra min barndoms
    lekeplasser i skogen. Mitt fokus på en visuell utforskelse av landskapet smelter sammen med
    fotomaterialets objektive blikk og gir oss naturen sett med dens egne øyne. Fotogrammene fanger de
    naturlige fysiske og kjemiske prosessene i samspillet mellom motivet og dets omgivelser, og fryst i
    bildets avtrykk får vi et glimt inn i et primordialt landskap som til vanlig er skjult for det siviliserte
    menneskets øyne.

    «Holt» handler om å se med alle sansene og la naturen overstyre det bevisste menneskelige blikket. I
    nattemørket, under lyset fra månen, har jeg utforsket stiene i Østmarka og brukt skogen som et
    utendørs mørkerom. Ved å henge opp analog film i store og små størrelser mellom trærne kan
    landskapet eksponere seg selv, og rifter og merker fra greiner, kulde, fuktighet og skiftende
    værforhold blir like mye en del av bildene som trærnes form. Filmene fanger lyset og skyggene direkte
    uten at de går gjennom en linse eller et kamera. Når bildet slik lages av seg selv fremstår arbeidene
    som direkte avtrykk av en kombinasjon av de fysiske forholdene og den psykologiske opplevelsen av
    stedet. Assosiasjoner kan gå til vitenskaplige kjemi-prøver på papir eller minnesbilder som ikke kan
    ordlegges. Ferdig fremkalt bruker jeg filmene til å lage kontaktkopier. Skyggene fra barnåler og
    trestammer blir da gjengitt i naturlig størrelse og opplevelsen av bildene gjenskaper den fysiske
    virkeligheten direkte, slik den kan oppleves der og da, uten beskrivende språk.

    Prosjektet har blitt støttet av Norsk Fotografisk Fond


    Tilbake

    Aktiviteter

    Nytt fra Lørenskog kunstforening

    Lørenskog Kunstforening - Festplassen 1, 1. etasje - Postboks 200 - 1471 LØRENSKOG - Tlf: 93448129 - 90685382
    Levert av WebSite AS